hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان شرقی| یک سوم ایرانی ها از فشار خون بالا رنج می برند

آذربایجان شرقی| یک سوم ایرانی ها از فشار خون بالا رنج می برند

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به رنج بردن یک سوم جمعیت بزرگسال ایران از فشار خون بالا، این بیماری ‏را قاتل خاموش دانست.‏

به گزارش مهر، محمدحسین صومی در نشست خبری به مناسبت آغاز طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» اظهار داشت: امسال همزمان با روز کنترل فشار خون بالا، طرح بسیج ملی کنترل فشار خون کلید خورد که طی آن وزارت بهداشت مصمم به استفاده از تمامی امکانات داخل و خارج سازمان است تا این بیماری شناخته شده و درمان گردد.
وی فشار خون بالا را خطرناک و عامل بسیاری از بیماری‌ها دانست و گفت: مرگ منتسب به فشار خون بالا در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در سطح جهان اعلام شده که این تعداد در ایران در سال ۲۰۱۷ به ۹۷ هزار نفر رسید که آمار بالایی است و نیاز به واکاوی بیشتری دارد.
صومی بیماری فشار خون بالا را اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی، مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن کلیه و سکته مغزی دانست.
یک سوم جمعیت بزرگسالان ایران از فشار خون بالا رنج می‌برند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: طبق آمار سال ۲۰۱۶، حدود یک سوم جمعیت بزرگسالان ایران از فشار خون بالا رنج می‌بردند که طبق تعاریف، فشاری که در آن فشار خون سیستولیک بالاتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه و یا دیاستولیکبالاتر از ۹۰ میلی متر باشد، فشار خون بالا نامیده می‌شود.
وی بیماری فشار خون بالا را بدون علامت دانسته و ادامه داد: فشار خون بالا را می‌توان عامل خاموش مرگ دانست و به همین دلیل آن را باید قبل از ایجاد عارضه بشناسیم.
صومی با تشریح احتمال وجود فشار خون بالا در سنین مختلف گفت: طبق آمار در سنین ۵۵ الی ۶۵ سال ۵۰ درصد افراد، در سنین ۴۰ سالگی حدود ۲۵ و در سن ۳۰ سالگی ۲۰ درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا هستند.
تنها ۶۰ درصد از بیماران فشار خون به بیماری خود واقفند
وی ادامه داد: در ایران تعداد افراد دارای فشار خون بالا حداقل ۱۶ میلیون نفر است که فقط ۶۰ درصد آنان از بیماری خود اطلاع دارند و از سوی دیگر فقط نیمی از بیماران برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می‌کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: فشار خون تنها ۱۹ درصد از این بیماران به خوبی کنترل می‌شود.
وی شیوع پرفشاری خون در ایران را از سال ۱۹۹۰ الی ۲۰۱۶ حدود سه برابر دانسته و میزان این بیماری را در میان زنان بالاتر از مردان دانست.
صومی با اشاره به کنترل نسبی این بیماری در کشورهای توسعه یافته، گفت: می‌توان گفت قربانیان این بیماری در دهه فعلی و دهه‌های آینده جوامع کمتر توسعه یافته است.
آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در استان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره‌ای به آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در استان گفت: این طرح در دو فاز اطلاع رسانی و غربالگری برگزار خواهد شد که از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۱۷ خرداد ماه فاز اطلاع‌رسانی و از ۱۸ خرداد تا ۱۵ تیرماه فاز غربالگری اجرایی می‌شود.
وی در خصوص گروه هدف این طرح گفت: افراد ۳۰ سال و بالاتر، زنان باردار و بیماران کلیوی در تمامی سنین در این طرح غربالگری شده و اطلاعات آنان در قالب سامانه ملی جمع اوری می‌شود تا در ابتدا افراد دارای فشار خون بالا شناسایی شده و در فازهای بعدی، نسبت به درمان آنان اقدام شود.
صومی ادامه داد: با افزایش آگاهی بیمار نسبت به فشار خون بالای خود، وی از اقداماتی همچون مصرف نمک، چاقی، کم تحرکی و اختلال چربی خودداری کرده و خود مراقبتی های لازم را انجام خواهد داد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد